19 grudnia 2024
Szanowni Państwo, w związku z otrzymaną wiadomością elektroniczną z 18 grudnia br., uprzejmie informuję, że Minister ds. społeczeństwa obywatelskiego – Przewodnicząca Komitetu ds. Pożytku Publicznego, przy współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych, zaprasza do udziału w konkursie „Młodzieżowy Delegat RP na 80. Sesję Zgromadzenia Ogólnego ONZ” w Nowym Jorku. Do wskazanego powyżej konkursu na Młodzieżowego Delegata RP może przystąpić osoba spełniająca łącznie następujące warunki: będąca obywatelem polskim; urodzona w okresie 1 stycznia 1997 r. – 1 sierpnia 2007 r.; nieskazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe; korzystająca z pełni praw publicznych; posługująca się biegle językiem polskim; posługująca się biegle językiem angielskim, w stopniu umożliwiającym pracę w środowisku międzynarodowym co najmniej na poziomie C1 według klasyfikacji CEFR; realizująca działania w obszarze pożytku publicznego, w tym mająca doświadczenie we współpracy z organizacjami pozarządowymi, promująca wolontariat itp. Działania te muszą być udokumentowane. Formularz zgłoszeniowy wraz z projektem przemówienia w języku angielskim na temat: „Moja koncepcja aktywizacji młodzieży w interesującym mnie obszarze dyskutowanym na forum ONZ w związku z 80. sesją Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych 2025/2026” należy przesłać w terminie do 31 grudnia 2024 r. na adres Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z dopiskiem „Młodzieżowy Delegat RP na 80. sesję ZO ONZ” lub złożyć na dziennik podawczy al. J. Ch. Szucha 14 lub w wersji cyfrowej - podpisanej podpisem elektronicznym (kwalifikowanym lub niekwalifikowanym, np. podpis za pomocą Profilu Zaufanego) przesłać na adres e-mail: MD_ONZ@kprm.gov.pl Ponadto, do formularza zgłoszeniowego kandydaci powinni załączyć kopie dokumentów potwierdzających zdobyte doświadczenie, realizowanie działań w obszarze pożytku publicznego, w tym doświadczenie we współpracy z organizacjami pozarządowymi, promującymi wolontariat itp. oraz znajomość języka obcego. W związku z powyższym, zwracam się do Państwa z uprzejmą prośbą o pilne poinformowanie podmiotów niepublicznych prowadzących działalność na terenie Państwa gminy / powiatu o możliwości zgłaszania kandydatur przez zainteresowane osoby, jak również o możliwie najszerszą promocję konkursu kanałami Państwu dostępnymi (strony urzędów, media społecznościowe, maile). Informacje na temat naboru, a także wzór formularza zgłoszeniowego znajdują się pod linkiem https://www.gov.pl/web/dlamlodych/zapraszamy-do-udzialu-w-konkursie-na-mlodziezowego-delegata-rp-na-80-sesje-zgromadzenia-ogolnego-onz Z poważaniem Zastępca Dyrektora Wydziału Grzegorz Rak /podpisano elektronicznie/
18 grudnia 2024
Informujemy, że 24 grudnia 2024 roku (wtorek) Urząd Gminy Jaworze i Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej będą nieczynne. Pracownicy wykorzystują w tym dniu urlop wypoczynkowy. Zachęcamy Państwa do kontaktu z Urzędem za pomocą środków komunikacji elektronicznej poprzez platformę ePUAP lub e-Doręczenia. Za utrudnienia przepraszamy.
17 grudnia 2024
Kasa informuje, że Uchwałą Nr 15 Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników z dnia 28 listopada 2024 r. została ogłoszona wysokość miesięcznej składki na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie w I kwartale 2025 r. W związku z tym, wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie za podlegającego przez cały miesiąc rolnika, małżonka, domownika i pomocnika rolnika w I kwartale 2025 r. wynosi 78,00 zł miesięcznie (wymiar składek za pomocników na poszczególne miesiące). Jeżeli rolnik, małżonek lub domownik objęty jest tym ubezpieczeniem na wniosek wyłącznie w zakresie ograniczonym, należna składka stanowi 1/3 pełnej składki, tj. 26,00 zł miesięcznie. Jednocześnie Kasa informuje, że w grudniu br. wysokość emerytury podstawowej wynosi 1 602,86 zł, w związku z tym podstawowa miesięczna składka na ubezpieczenie emerytalno-rentowe za rolników, małżonków i domowników w I kwartale 2025 r. wynosi 160,00 zł. Dodatkowa miesięczna składka na to ubezpieczenie za rolników prowadzących gospodarstwo rolne o powierzchni powyżej 50 ha przeliczeniowych użytków rolnych stanowić będzie: 12% emerytury podstawowej, tj. 192,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących obszar użytków rolnych do 100 ha przeliczeniowych, 24% emerytury podstawowej, tj. 385,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących obszar użytków rolnych powyżej 100 ha przeliczeniowych do 150 ha przeliczeniowych, 36% emerytury podstawowej, tj. 577,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących użytki rolne powyżej 150 ha przeliczeniowych do 300 ha przeliczeniowych, 48% emerytury podstawowej, tj. 769,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących użytki rolne powyżej 300 ha przeliczeniowych. Jednocześnie przypominamy, że ustawowy termin uregulowania należnych składek za: rolników, małżonków i domowników za I kwartał 2025 r. upływa z dniem 31 stycznia 2025 r., pomocników rolnika za dany miesiąc upływa z 15 dniem następnego miesiąca.
17 grudnia 2024
Komunikat Ziemia Bielska - Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Uwaga wnioskodawcy! PLANUJEMY OGŁOSIĆ W PIERWSZYM KWARTALE 2025 roku nabory wniosków w ramach LSR 2024 – 2029 r. na podejmowanie działalności gospodarczej w dwóch zakresach: 1) Usługi wspierające codzienne funkcjonowanie mieszkańców: a) alokacja środków w konkursie - 96 775,00 €, b) 3 nowe firmy, c) minimalna kwota dofinansowania - 50 tyś złotych; maksymalna 145 tyś złotych, d) Pomoc na zasadzie refundacji 65% dofinansowania. 35% to konieczność wkładu własnego wniesionego przez wnioskodawcę. 2) Usługi w zakresie usług rehabilitacyjnych, opiekuńczych, opieki wytchnieniowej i opieki nad dziećmi: a) alokacja środków w konkursie - 96 775,00 €, b) 3 nowe firmy, c) minimalna kwota dofinansowania - 50 tyś złotych; maksymalna 145 tyś złotych, d) Pomoc na zasadzie refundacji 65% dofinansowania. 35% to wkład własny. Kto może zostać wnioskodawcą w w/w naborach: 1) Pełnoletnia osoba fizyczna posiadająca numer identyfikacyjny ewidencji producentów nadany przez ARiMR, 2) Osoba, która zamieszkuje na obszarze wiejskim objętym LSR od roku, 3) Osoba, która w okresie roku poprzedzającego dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy nie wykonywał i nie wykonuje działalności gospodarczej, do której stosuje się przepisy ustawy Prawo przedsiębiorców; 4) Osobie tej nie została przyznana pomoc w ramach PROW 2014-2020 w zakresie podejmowanie działalności gospodarczej. Informacje o kolejnych naborach w pierwszym kwartale 2025 roku! ROZWIJANIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ będzie możliwe w następujących zakresach: 1) Usługi wspierające codzienne funkcjonowanie mieszkańców: a) alokacja środków w konkursie - 408 600,00 €, b) 4 rozwijane firmy, c) minimalna kwota dofinansowania - 50 tyś złotych; maksymalna 459 695,00 złotych, d) Pomoc na zasadzie refundacji 65% dofinansowania. 35% to konieczność wkładu własnego wniesionego przez wnioskodawcę. 2) Usługi w zakresie usług rehabilitacyjnych, opiekuńczych, opieki wytchnieniowej i opieki nad dziećmi: a) alokacja środków w konkursie - 408 600,00 €, b) 4 rozwijane firmy, c) minimalna kwota dofinansowania - 50 tyś złotych; maksymalna 459 695,00 złotych, d) Pomoc na zasadzie refundacji 65% dofinansowania. 35% to wkład własny. Kto może zostać wnioskodawcą w w/w naborach: 1. Wnioskodawca co najmniej od roku poprzedzającego dzień złożenia Wniosku o Przyznanie Pomocy (WOPP) posiada siedzibę lub oddział na obszarze wiejskim objętym LSR – w przypadku wnioskodawcy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, 2) Wnioskodawcy, którzy wykonuje działalność gospodarczą, pomoc przyznaje się: a) zgodnie z art. 19a albo art. 19b rozporządzenia GBER, b) jeżeli podmiot ten prowadzi mikroprzedsiębiorstwo albo małe przedsiębiorstwo, c) jeżeli warunki przyznania pomocy są spełnione przez wszystkich wspólników spółki, w przypadku gdy operacja będzie realizowana w ramach wykonywania działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej. 3) Pomoc może być przyznana następcy prawnemu beneficjenta lub nabywcy gospodarstwa/przedsiębiorstwa lub jego części, 4) w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia WOPP wnioskodawca wykonywał łącznie co najmniej przez 365 dni działalność gospodarczą, do której stosuje się Prawo przedsiębiorców, oraz nadal wykonuje tę działalność. Zachęcamy do śledzenia naszej strony https://www.ziemiabielska.pl/oraz profilu na https://www.facebook.com/ziemia.bielska Szczegóły wkrótce.
11 grudnia 2024
Lokalna Grupa Rybacka Bielska Kraina jako stowarzyszenie rybaków zachęca do zakupu i konsumpcji ryb z gospodarstw rybackich z gmin: Bestwina, Czechowice-Dziedzice, Jasienica, Jaworze i Wilamowice. Gospodarstwa rybackie z terenu Bielskiej Krainy gwarantują świeżość i najwyższą jakość swoich produktów. Bliższe informacje wraz z bazą punktów sprzedaży ryb znajdą Państwo na stronie: https://www.bielskakraina.pl/aktualnosci/art-baza-punktow-sprzedazy-ryb-z-obszaru-lgr-bielska-kraina-2024-r-,282 Wspierajmy lokalnych producentów!
06 grudnia 2024
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego informuje, że od 1 grudnia 2024 r. zmieniają się kwoty miesięcznego przychodu powodujące zmniejszanie lub zawieszanie świadczeń emerytalno-rentowych. Od 1 grudnia 2024 r. kwoty przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty wynoszą odpowiednio: 70% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, tj. 5 713 zł 20 gr, 130% tego wynagrodzenia, tj. 10 610 zł 20 gr. Nowe kwoty miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty ogłosił komunikatem z dnia 18 listopada 2024 r. Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w związku z ogłoszeniem przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za III kwartał 2024 r. (8 161 zł 62 gr). Podstawa prawna Komunikat Prezesa GUS z dnia 13 listopada 2024 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w trzecim kwartale 2024 r. /M.P. z dnia 13 listopada 2024 r. poz. 971/. Komunikat Prezesa ZUS z dnia 18 listopada 2024 r. w sprawie kwot przychodu odpowiadających 70% i 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłoszonego za III kwartał 2024 r. stosowanych przy zmniejszaniu albo zawieszaniu emerytur i rent /M.P. z dnia 21 listopada 2024 r. poz. 980/
06 grudnia 2024
Przypominamy, że od dnia 1 września 2017 r. na terenie województwa śląskiego obowiązuje Uchwała nr V/36/1/2017 Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 7 kwietnia 2017 r., tzw. „uchwała antysmogowa”, która wprowadza na obszarze naszego województwa ograniczenia w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw. Zgodnie z jej zapisami instalacje niespełniające wymagań, których eksploatacja rozpoczęła się przed 1 września 2017 oraz nieposiadające tabliczki znamionowej, powinny zostać wymienione w terminie do 31 grudnia 2021 r. Wobec powyższego informujemy, że na podstawie deklaracji złożonych do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) tut. urząd będzie prowadził kontrolę w zakresie przestrzegania zapisów „uchwały antysmogowej” poprzez weryfikację wskazanych źródeł ciepła. Nadmienić należy, że obowiązek złożenia deklaracji do CEEB wynika z ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) to jeden z elementów tzw. Zintegrowanego Systemu Ograniczania Niskiej Emisji (ZONE), który powstaje w Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego. Jej celem jest poprawa jakości powietrza, walka ze smogiem oraz pomoc w wymianie tzw. „kopciuchów". Przypominamy również, że w przypadku zainstalowania nowego źródła ciepła konieczne jest złożenie nowej deklaracji. Ponadto informujemy, że w sezonie grzewczym 2024/2025 na terenie naszej gminy prowadzone będą badania niskiej emisji za pomocą bezzałogowego statku powietrznego (drona). Upoważnieni pracownicy Urzędu Gminy Jaworze będą przeprowadzać kontrole gospodarstw domowych w zakresie realizacji postanowień określonych w uchwale antysmogowej. Podczas kontroli pracownicy sprawdzą kocioł, używany opał, mogą pobrać próbki popiołu oraz mogą poprosić o okazanie dokumentów dotyczących stosowanego opału. Niestosowanie się do tych zasad może skutkować nałożeniem kary grzywny.
05 grudnia 2024
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bielsku-Białej poszukuje kandydatów na rodziny zastępcze dla dzieci tego potrzebujących, jak również na wolontariuszy. Może wydaje Ci się, że nie jesteś wystarczająco kompetentny? Może myślisz, że opieka nad dziećmi innych ludzi to nie dla mnie? Pragnę powiedzieć Ci, że tak nie jest! Każdy z nas, kto ma otwarte serce, potrzebę pomocy, opieki i wychowania najbardziej bezbronnych istot — jakimi są wszystkie dzieci, tym bardziej jest w stanie uczynić życie tych najmniejszych wystarczająco bogatym, pełnym radości, bezpieczeństwa i miłości. Jeżeli chcesz zostać rodzicem zastępczym, musisz mieć stabilną sytuację życiową, zawodową, mieszkaniową i zdrowotną. Możesz być osobą samotną lub żyć w związku małżeńskim. Rodzicielstwo zastępcze jest czasową formą wsparcia dziecka w jego trudnej sytuacji życiowej. Jeżeli chcesz wiedzieć więcej, chętnie odpowiemy na wszystkie pytania w kwestii pieczy zastępczej czy wolontariatu. Zapraszamy do kontaktu z Organizatorem Rodzinnej Pieczy Zastępczej Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Bielsku-Białej, przy ul. Piastowskiej 40. Bliższe informacje na plakatach, na facebooku— pcprBB lub na stronie www.pcpr.starostwo.bielsko.pl
05 grudnia 2024
Trwa realizacja płatności bezpośrednich i obszarowych w ramach kampanii 2024. Na konta rolników trafiają zaliczki. Do końca miesiąca z tego tytułu przekazanych zostanie ponad 11 mld zł. 28 listopada 2024 roku Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wypłaciła rekordową w historii dopłat kwotę 1,3 mld zł. - 28 listopada 2024 roku wyjątkowym dniem. Na konta rolników ubiegających się o dopłaty bezpośrednie przekazaliśmy ponad 1,3 mld zł. To rekord w 20-letniej historii tych płatności i powód do satysfakcji dla działającej od 3 dekad Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – powiedział podczas wywiadu telewizyjnego prezes ARiMR. Wojciech Legawiec zaznaczył, że zadowolenie rolników jest zasługą m.in. kierownictwa Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwa Finansów. Dzięki zaangażowaniu obu resortów udało się uniknąć opóźnień, a w ramach zaliczek do ubiegających się o dopłaty trafi o 2 mld zł więcej niż przed rokiem. Prezes pamiętał też o pracownikach ARiMR, bez których sprawna obsługa wniosków i realizacja płatności nie byłyby możliwe, a rolników prosił o uzbrojenie się w cierpliwość, bo pieniądze mogą być księgowane przez banki w ciągu kolejnych dni. Zgodnie z zapowiedziami ministra rolnictwa w pierwszej kolejności oczekiwane pieniądze w ramach dopłat trafiają do rolników z powiatów, które ucierpiały podczas wrześniowej powodzi. Jednocześnie prowadzone są inne nabory wniosków skierowane do poszkodowanych. Trwają też wypłaty pomocy. Powodzianie otrzymali do tej pory 1 mld zł, a tylko w mijającym tygodniu do rolników z całego kraju w ramach innych działań, m.in. pomocy klęskowej, trafiły ponad 2 mld zł. Tegoroczne dopłaty są przekazywane od 16 października. Na poczet płatność bezpośrednich polscy rolnicy z wyprzedzeniem otrzymują 70 proc. należnej kwoty, natomiast 85 proc. w przypadku płatności obszarowych (ONW, rolno-środowiskowo-klimatycznych, ekologicznych i zalesieniowych). 2 grudnia ARiMR rozpocznie realizację płatności końcowych, która potrwa do 30 czerwca przyszłego roku. W sumie w ramach tegorocznej kampanii na konta ponad 1,2 mln beneficjentów ma trafić blisko 19,3 mld zł.
05 grudnia 2024
Informacja ogólna o badaniu: W dniach od 1 do 23 grudnia 2024 r. na terenie całej Polski zostanie przeprowadzone obowiązkowe badanie statystyczne z zakresu rolnictwa: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) Osoby fizyczne, których gospodarstwa rolne zostały wylosowane do ww. badania mogą udzielić wymaganych informacji poprzez: samodzielne wypełnienie formularza przez Internet w dniach 1 – 4 grudnia 2024 r., dostępnego na stronie https://badaniarolne2024.stat.gov.plAby wziąć udział w badaniu on-line, należy zalogować się za pomocą loginu z listu Prezesa GUS oraz numeru PESEL użytkownika gospodarstwa rolnego. rozmowę z ankieterem w trakcie wywiadu telefonicznego lub kontaktu bezpośredniego w dniach 5 – 23 grudnia 2024 r. Osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej mogą udzielić wymaganych informacji poprzez: samodzielne wypełnienie formularza przez Internet w dniach 1 – 16 grudnia 2024 r., dostępnego na stronie: https://badaniarolne2024.stat.gov.pl Aby wziąć udział w badaniu on-line, należy zalogować się za pomocą danych uwierzytelniających, z Portalu Sprawozdawczego GUS. rozmowę z ankieterem w trakcie wywiadu telefonicznego w dniach 17 - 23 grudnia 2024 r. Celem badania jest pozyskanie rzetelnych danych, które zostaną wykorzystane do analizy zmian zachodzących w produkcji zwierzęcej oraz oceny ogólnej sytuacji w rolnictwie. Otrzymane wyniki posłużą do kształtowania polityki rolnej i żywnościowej na poziomie krajowym jak i międzynarodowym, w tym Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej. Korzystać z nich będą organy rządowe i samorządowe, naukowcy, ale także sami rolnicy, dla których mogą być one wskazówką przy podejmowaniu decyzji gospodarczych. Więcej informacji nt. badań ankietowych oraz potwierdzenia tożsamości ankietera statystycznego można uzyskać również dzwoniąc na infolinię statystyczną (22 279 99 99; następnie wybrać wew. 7 i następnie 1 - badania ankietowe rolne). Telefon infolinii będzie czynny od 29 listopada do 23 grudnia w godz. 8:00-15:00 (z wyłączeniem sobót, niedziel i świąt). Termin realizacji badania: 1 – 23.12.2024 r. Metoda realizacji badania: samospis internetowy wywiad telefoniczny/bezpośredni realizowany przez ankietera statystycznego Zakres zbieranych informacji: pogłowie drobiu, ubój drobiu, produkcja i rozdysponowanie mleka krowiego i owczego, wełny, jaj kurzych, uzysk pierza/puchu. Dane osobowe zbierane w badaniach: są przetwarzane zgodnie z przepisami RODO – Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, są objęte tajemnicą statystyczną na podstawie art. 10 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej, a za naruszenie tajemnicy grozi odpowiedzialność karna określona w art. 54 i 55 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej. Co się dzieje z odpowiedziami respondenta? Do danych jednostkowych uzyskanych od respondenta mają dostęp jedynie pracownicy statystyki publicznej, wyłącznie w celu dokonania zestawień, opracowań i analiz. Udostępnianie danych odbiorcom i publikowanie ich możliwe jest dopiero po zagregowaniu danych jednostkowych, czyli pogrupowaniu ich według określonych kategorii, np.: według danego przekroju terytorialnego (województwa) i usunięciu cech identyfikacyjnych. Dlaczego warto wziąć udział w tym badaniu ankietowym? Badanie stanowi podstawowe źródło informacji o pogłowiu drobiu oraz produkcji zwierzęcej, pozwala na obserwacje zmian zachodzących w rolnictwie. Na podstawie zbiorczych wyników badań rolnicy mogą dowiedzieć się o tendencjach w produkcji zwierzęcej, co pozwoli na podejmowanie decyzji, mających wpływ na kierunek rozwoju gospodarstw rolnych. Gdzie można znaleźć wyniki badań? Strona internetowa GUS: Rolnictwo. Leśnictwo Roczniki:Rocznik Statystyczny Rolnictwa