08 stycznia 2025

Renta wdowia, czyli łączenie wypłaty renty rodzinnej z innymi świadczeniami

Od 1 stycznia 2025 r. obowiązują przepisy, na podstawie których od 1 lipca 2025 r. będzie można otrzymać rentę rodzinną razem z innymi świadczeniami, tzw. rentę wdowią. Jeżeli jesteś wdową lub wdowcem i masz prawo do: renty rodzinnej oraz własnego świadczenia, czyli: emerytury, emerytury rolniczej, emerytury lub renty z ubezpieczenia społecznego rolników indywidualnych i członków ich rodzin, emerytury wojskowej, emerytury policyjnej, zasiłku przedemerytalnego, świadczenia przedemerytalnego, emerytury pomostowej, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, renty z tytułu niezdolności do pracy, w tym renty szkoleniowej, renty rolniczej z tytułu niezdolności do pracy, renty rolniczej szkoleniowej, wojskowej renty inwalidzkiej albo policyjnej renty inwalidzkiej, wtedy od 1 lipca 2025 r. możesz otrzymywać: 100% renty rodzinnej oraz 15% własnego świadczenia albo 100% własnego świadczenia oraz 15% renty rodzinnej. Wybór jednego z tych wariantów należy do Ciebie. Aby sprawdzić, czy spełniasz warunki do renty wdowiej, czyli połączenia wypłaty renty rodzinnej z innym świadczeniem (np. emerytury własnej), skorzystaj z dostępnej na stronie internetowej ankiety i odpowiedz na pytania ankieta dot. uprawnienia do łączenia świadczeń z rentą rodzinną. Aby wybrać najkorzystniejszy wariant przysługujących świadczeń, udostępniliśmy kalkulator łączenia świadczeń z rentą rodzinną. Jeśli wybierzesz 100% renty rodzinnej oraz masz przyznane prawo do emerytury i okresowej emerytury kapitałowej, otrzymasz 15% emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i 15% okresowej emerytury kapitałowej. Można łączyć świadczenia z rentą z tytułu niezdolności do pracy z ubezpieczenia wypadkowego Jeżeli oprócz prawa do renty rodzinnej i emerytury masz prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy w związku z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową, to możesz otrzymać: 100% renty rodzinnej, 15% emerytury i 50% renty z tytułu niezdolności do pracy z ubezpieczenia wypadkowego albo 100% emerytury, 15% renty rodzinnej i 50% renty z tytułu niezdolności do pracy z ubezpieczenia wypadkowego, albo 100% renty z tytułu niezdolności do pracy z ubezpieczenia wypadkowego, 15% renty rodzinnej i 50% emerytury. Kto może otrzymać rentę rodzinną łącznie z własnym świadczeniem Aby otrzymać rentę rodzinną wraz z własnym świadczeniem, musisz spełnić łącznie wszystkie poniższe warunki: mieć co najmniej 60 lat (jeśli jesteś kobietą) lub 65 lat (jeśli jesteś mężczyzną), do dnia śmierci małżonka pozostawać z nim we wspólności małżeńskiej, nabyć prawo do renty rodzinnej po zmarłym małżonku nie wcześniej niż w dniu ukończenia 55 lat (jeśli jesteś kobietą) lub – 60 lat (jeśli jesteś mężczyzną), nie pozostawać obecnie w związku małżeńskim. Ważne! Prawo do wypłaty renty wdowiej ustaje z dniem poprzedzającym dzień, w którym zawrzesz nowy związek małżeński. Co możesz zrobić, aby otrzymać rentę wdowią Aby ZUS mógł ustalić Ci prawo do wypłaty renty rodzinnej wraz z własnym świadczeniem (np. emeryturą), musisz mieć prawo do obu tych świadczeń. Jeśli nie masz dotychczas przyznanej renty rodzinnej lub własnego świadczenia, a spełniasz warunki do ich przyznania, najpierw złóż o nie wniosek. Szczegółowe informacje na temat świadczeń, które wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych, znajdziesz na stronie internetowej www.zus.pl lub uzyskasz je w każdej placówce ZUS. Następnie złóż wniosek o ustalenie zbiegu świadczeń z rentą rodzinną (ERWD). Jeśli spełnisz wszystkie warunki do łącznej wypłaty świadczeń i złożysz wniosek w tej sprawie do 31 lipca 2025 r., połączone świadczenia ZUS będzie Ci wypłacał od 1 lipca 2025 r. Jeśli warunki do łącznej wypłaty świadczeń spełnisz po 31 lipca 2025 r. lub złożysz wniosek w tej sprawie po tej dacie, połączone świadczenia będziesz otrzymywać od momentu spełnienia warunków, najwcześniej od miesiąca, w którym złożysz wniosek. Jeśli chcesz złożyć elektronicznie wniosek o ustalenie zbiegu świadczeń z rentą rodzinną, a nie masz jeszcze konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE)/eZUS i będziesz potrzebować wsparcia, możesz skorzystać z pomocy pracowników ZUS. Wniosek o ustalenie zbiegu świadczeń z rentą rodzinną jest dostępny na stronie internetowej ERWD i w każdej placówce ZUS od 1 stycznia 2025 r. Jeśli masz prawo do renty rodzinnej oraz do własnego świadczenia, to do wniosku nie musisz dołączać żadnych dokumentów. Jeśli okaże się, że jakichś dokumentów brakuje, ZUS skontaktuje się z Tobą w tej sprawie. Można łączyć świadczenia z różnych instytucji Rentę rodzinną można otrzymywać nie tylko z ZUS. To również renta rodzinna, którą wypłacają inne organy emerytalne lub rentowe, na przykład renta rodzinna dla rolników, wojskowa renta rodzinna albo policyjna renta rodzinna. Jeśli masz prawo do świadczeń z ZUS oraz z innej instytucji emerytalnej lub rentowej, np. Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS), to najpierw ZUS potwierdzi Twoje prawo do łącznej wypłaty świadczeń. Następnie każda z tych instytucji będzie odrębnie wypłacała świadczenie, za które odpowiada. Twoje dane z innych instytucji ZUS pobierze we własnym zakresie. Jaka jest kwota limitu połączonych świadczeń, czyli tzw. renty wdowiej Suma połączonych świadczeń nie może przekroczyć trzykrotności najniższej emerytury. Do tego limitu wliczają się także świadczenia, które wypłacają instytucje zagraniczne oraz inne niż jednorazowe świadczenia i dodatki, jeśli otrzymujesz je na podstawie ustawy emerytalnej lub odrębnych przepisów. Jeśli suma wypłacanych świadczeń będzie wyższa niż trzykrotność najniższej emerytury, organ emerytalny lub rentowy pomniejszy świadczenia o kwotę przekroczenia. Wyda wtedy decyzję, w której poinformuje Cię o pomniejszeniu wypłacanych świadczeń. Ważne! Jeżeli Twoja renta rodzinna lub własne świadczenie będzie wyższe od kwoty limitu tj. trzykrotności najniższej emerytury, nadal będziesz otrzymywać jedno ze świadczeń – wyższe lub to, które wybierzesz. Jeśli masz pytania, skontaktuj się z ZUS Pomocy udzielą Ci pracownicy: w Centrum Kontaktu Klientów ZUS: tel. 22 560 16 00, e-mail: cot@zus.pl, we wszystkich placówkach ZUS, podczas e-wizyty w ZUS. Szczegółowe informacje na temat wypłaty świadczeń razem z rentą rodzinną i ich rodzajów oraz na temat potrzebnych dokumentów dostępne są również na stronie internetowej www.zus.pl. Ulotka informacyjna - Renta wdowia, czyli łączenie wypłaty renty rodzinnej z innymi świadczeniami Dyrektor Oddziału ZUS w Bielsku-Białej

07 stycznia 2025

Informacja o konsultacjach Doradcy ds. energii i klimatu

Ekodoradca w Twojej Gminie Informacja o konsultacjach Doradcy ds. energii i klimatuStowarzyszenia Aglomeracja Beskidzka Konsultacje będą prowadzone w godz. od 7:30 do 11:00 w dniach: 17 stycznia 31 stycznia 14 luty 28 luty Prosimy o wcześniejszą rejestrację na spotkanie z ekodoradcą w każdy poniedziałek w godz. 7:30 do 15:30 pod numerem tel. 535 880 499, 535 667 919, 535 884 498Konsultacje telefoniczne w każdy poniedziałek pod wyżej wymienionymi numerami. Punkt konsultacyjny:ul. Pod Harendą 243-384 Jaworze

30 grudnia 2024

Nowe ognisko wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI) u drobiu

Szanowni Państwo Powiatowy Lekarz Weterynarii w Bielsku-Białej informuje, że w dniu 24 grudnia 2024 r. Państwowy Instytut Weterynaryjny - Państwowy Instytut Badawczy w Puławach potwierdził dodatni wynik badań laboratoryjnych w kierunku grypy ptaków podtypu H5N1, w próbkach pobranych w gospodarstwie utrzymującym gęsi hodowlane w miejscowości Dąbrowa Zielona, w gminie Dąbrowa Zielona, w powiecie częstochowskim, woj. śląskie. W związku z bezpośrednim zagrożeniem wystąpienia wysoce zjadliwej grypy ptaków, Powiatowy Lekarz Weterynarii w Bielsku-Białej przypomina, że w dalszym ciągu obowiązują restrykcje w zakresie utrzymywania drobiu, nałożone rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 31 marca 2022 r. w sprawie zarządzenia środków związanych z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków, które wprowadziło m.in. zakazy i nakazy w przedmiotowym zakresie: § 1. ust. 1 W związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków wywołanej wirusem grypy A podtypu H5 i H7, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej we wszystkich gospodarstwach utrzymujących drób: zakazuje się:a) pojenia drobiu oraz ptaków utrzymywanych przez człowieka wodą ze zbiorników, w tym wód powierzchniowych, do których mają dostęp dzikie ptaki,b) wnoszenia i wywożenia na teren gospodarstwa, w którym jest utrzymywany drób, zwłok dzikich ptaków lub tusz ptaków łownych; nakazuje się: a) utrzymywanie drobiu w sposób wykluczający jego dostęp do zbiorników wodnych, do których mają dostęp dzikie ptaki,b) zgłaszanie do powiatowego lekarza weterynarii miejsc, w których jest utrzymywany drób lub inne ptaki, z wyłączeniem ptaków utrzymywanych stale w pomieszczeniach mieszkalnych,c) utrzymywanie drobiu, z wyłączeniem kaczek i gęsi, w izolacji od dzikich ptaków,d) przechowywanie paszy i ściółki dla drobiu i ptaków utrzymywanych przez człowieka w sposób zabezpieczający te pasze i ściółkę przed kontaktem z gryzoniami i dzikimi ptakami oraz ich odchodami,e) karmienie i pojenie drobiu i ptaków utrzymywanych przez człowieka w zamkniętym pomieszczeniu lub osłoniętym miejscu w sposób zabezpieczający pasze i wodę przed dostępem dzikich ptaków oraz ich odchodami,f) lokalizowanie gniazd dla drobiu wewnątrz budynków,g) powstrzymanie się przez osoby, które w okresie ostatnich 48 godzin uczestniczyły w polowaniu na ptaki łowne, od wykonywania czynności związanych z utrzymywaniem drobiu,h) dokonywanie codziennego przeglądu stad drobiu oraz prowadzenie dokumentacji zawierającej informacje o wystąpieniu objawów klinicznych, o których mowa w ust. 3. Powiatowy Lekarz Weterynarii w Bielsku-Białej na bieżąco aktualizuje dane w zakresie wymagań weterynaryjnych oraz występowania chorób zakaźnych zwierząt i udostępnia je pod linkiem: https://bip-bielsko.pl Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Bielsku-Białejul. Karpacka 76, 43-316 Bielsko-Białatel.: (33) 496-01-80, e-mail: sekretariat@bip-bielsko.pl, www.bip-bielsko.pl

19 grudnia 2024

Zapraszamy do udziału w konkursie „Młodzieżowy Delegat RP na 80. Sesję Zgromadzenia Ogólnego ONZ” w Nowym Jorku.

Szanowni Państwo, w związku z otrzymaną wiadomością elektroniczną z 18 grudnia br., uprzejmie informuję, że Minister ds. społeczeństwa obywatelskiego – Przewodnicząca Komitetu ds. Pożytku Publicznego, przy współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych, zaprasza do udziału w konkursie „Młodzieżowy Delegat RP na 80. Sesję Zgromadzenia Ogólnego ONZ” w Nowym Jorku. Do wskazanego powyżej konkursu na Młodzieżowego Delegata RP może przystąpić osoba spełniająca łącznie następujące warunki: będąca obywatelem polskim; urodzona w okresie 1 stycznia 1997 r. – 1 sierpnia 2007 r.; nieskazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe; korzystająca z pełni praw publicznych; posługująca się biegle językiem polskim; posługująca się biegle językiem angielskim, w stopniu umożliwiającym pracę w środowisku międzynarodowym co najmniej na poziomie C1 według klasyfikacji CEFR; realizująca działania w obszarze pożytku publicznego, w tym mająca doświadczenie we współpracy z organizacjami pozarządowymi, promująca wolontariat itp. Działania te muszą być udokumentowane. Formularz zgłoszeniowy wraz z projektem przemówienia w języku angielskim na temat: „Moja koncepcja aktywizacji młodzieży w interesującym mnie obszarze dyskutowanym na forum ONZ w związku z 80. sesją Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych 2025/2026” należy przesłać w terminie do 31 grudnia 2024 r. na adres Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z dopiskiem „Młodzieżowy Delegat RP na 80. sesję ZO ONZ” lub złożyć na dziennik podawczy al. J. Ch. Szucha 14 lub w wersji cyfrowej -  podpisanej podpisem elektronicznym (kwalifikowanym lub niekwalifikowanym, np. podpis za pomocą Profilu Zaufanego) przesłać na adres e-mail: MD_ONZ@kprm.gov.pl Ponadto, do formularza zgłoszeniowego kandydaci powinni załączyć kopie dokumentów potwierdzających zdobyte doświadczenie, realizowanie działań w obszarze pożytku publicznego, w tym doświadczenie we współpracy z organizacjami pozarządowymi, promującymi wolontariat itp. oraz znajomość języka obcego. W związku z powyższym, zwracam się do Państwa z uprzejmą prośbą o pilne poinformowanie podmiotów niepublicznych prowadzących działalność na terenie Państwa gminy / powiatu o możliwości zgłaszania kandydatur przez zainteresowane osoby, jak również o możliwie najszerszą promocję konkursu kanałami Państwu dostępnymi (strony urzędów, media społecznościowe, maile). Informacje na temat naboru, a także wzór formularza zgłoszeniowego znajdują się pod linkiem https://www.gov.pl/web/dlamlodych/zapraszamy-do-udzialu-w-konkursie-na-mlodziezowego-delegata-rp-na-80-sesje-zgromadzenia-ogolnego-onz Z poważaniem Zastępca Dyrektora Wydziału Grzegorz Rak /podpisano elektronicznie/

18 grudnia 2024

24 grudnia 2024 roku - Urząd i GOPS będą nieczynne.

Informujemy, że 24 grudnia 2024 roku (wtorek) Urząd Gminy Jaworze i Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej będą nieczynne. Pracownicy wykorzystują w tym dniu urlop wypoczynkowy. Zachęcamy Państwa do kontaktu z Urzędem za pomocą środków komunikacji elektronicznej poprzez platformę ePUAP lub e-Doręczenia. Za utrudnienia przepraszamy.

17 grudnia 2024

Składka na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie w I kwartale 2025 r.

Kasa informuje, że Uchwałą Nr 15 Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników z dnia 28 listopada 2024 r. została ogłoszona wysokość miesięcznej składki na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie w I kwartale 2025 r. W związku z tym, wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie za podlegającego przez cały miesiąc rolnika, małżonka, domownika i pomocnika rolnika w I kwartale 2025 r. wynosi 78,00 zł miesięcznie (wymiar składek za pomocników na poszczególne miesiące). Jeżeli rolnik, małżonek lub domownik objęty jest tym ubezpieczeniem na wniosek wyłącznie w zakresie ograniczonym, należna składka stanowi 1/3 pełnej składki, tj. 26,00 zł miesięcznie. Jednocześnie Kasa informuje, że w grudniu br. wysokość emerytury podstawowej wynosi 1 602,86 zł, w związku z tym podstawowa miesięczna składka na ubezpieczenie emerytalno-rentowe za rolników, małżonków i domowników w I kwartale 2025 r. wynosi 160,00 zł. Dodatkowa miesięczna składka na to ubezpieczenie za rolników prowadzących gospodarstwo rolne o powierzchni powyżej 50 ha przeliczeniowych użytków rolnych stanowić będzie: 12% emerytury podstawowej, tj. 192,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących obszar użytków rolnych do 100 ha przeliczeniowych, 24% emerytury podstawowej, tj. 385,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących obszar użytków rolnych powyżej 100 ha przeliczeniowych do 150 ha przeliczeniowych, 36% emerytury podstawowej, tj. 577,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących użytki rolne powyżej 150 ha przeliczeniowych do 300 ha przeliczeniowych, 48% emerytury podstawowej, tj. 769,00 zł dla gospodarstw rolnych obejmujących użytki rolne powyżej 300 ha przeliczeniowych. Jednocześnie przypominamy, że ustawowy termin uregulowania należnych składek za: rolników, małżonków i domowników za I kwartał 2025 r. upływa z dniem 31 stycznia 2025 r., pomocników rolnika za dany miesiąc upływa z 15 dniem następnego miesiąca.

17 grudnia 2024

Nabory wniosków w ramach LSR 2024 – 2029 r. na podejmowanie działalności gospodarczej

Komunikat Ziemia Bielska - Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Uwaga wnioskodawcy! PLANUJEMY OGŁOSIĆ W PIERWSZYM KWARTALE 2025 roku nabory wniosków w ramach LSR 2024 – 2029 r. na podejmowanie działalności gospodarczej w dwóch zakresach: 1) Usługi wspierające codzienne funkcjonowanie mieszkańców: a) alokacja środków w konkursie - 96 775,00 €, b) 3 nowe firmy, c) minimalna kwota dofinansowania - 50 tyś złotych; maksymalna 145 tyś złotych, d) Pomoc na zasadzie refundacji 65% dofinansowania. 35% to konieczność wkładu własnego wniesionego przez wnioskodawcę. 2) Usługi w zakresie usług rehabilitacyjnych, opiekuńczych, opieki wytchnieniowej i opieki nad dziećmi: a) alokacja środków w konkursie - 96 775,00 €, b) 3 nowe firmy, c) minimalna kwota dofinansowania - 50 tyś złotych; maksymalna 145 tyś złotych, d) Pomoc na zasadzie refundacji 65% dofinansowania. 35% to wkład własny. Kto może zostać wnioskodawcą w w/w naborach: 1) Pełnoletnia osoba fizyczna posiadająca numer identyfikacyjny ewidencji producentów nadany przez ARiMR, 2) Osoba, która zamieszkuje na obszarze wiejskim objętym LSR od roku, 3) Osoba, która w okresie roku poprzedzającego dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy nie wykonywał i nie wykonuje działalności gospodarczej, do której stosuje się przepisy ustawy Prawo przedsiębiorców; 4) Osobie tej nie została przyznana pomoc w ramach PROW 2014-2020 w zakresie podejmowanie działalności gospodarczej. Informacje o kolejnych naborach w pierwszym kwartale 2025 roku! ROZWIJANIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ będzie możliwe w następujących zakresach: 1) Usługi wspierające codzienne funkcjonowanie mieszkańców: a) alokacja środków w konkursie - 408 600,00 €, b) 4 rozwijane firmy, c) minimalna kwota dofinansowania - 50 tyś złotych; maksymalna 459 695,00 złotych, d) Pomoc na zasadzie refundacji 65% dofinansowania. 35% to konieczność wkładu własnego wniesionego przez wnioskodawcę. 2) Usługi w zakresie usług rehabilitacyjnych, opiekuńczych, opieki wytchnieniowej i opieki nad dziećmi: a) alokacja środków w konkursie - 408 600,00 €, b) 4 rozwijane firmy, c) minimalna kwota dofinansowania - 50 tyś złotych; maksymalna 459 695,00 złotych, d) Pomoc na zasadzie refundacji 65% dofinansowania. 35% to wkład własny. Kto może zostać wnioskodawcą w w/w naborach: 1. Wnioskodawca co najmniej od roku poprzedzającego dzień złożenia Wniosku o Przyznanie Pomocy (WOPP) posiada siedzibę lub oddział na obszarze wiejskim objętym LSR – w przypadku wnioskodawcy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, 2) Wnioskodawcy, którzy wykonuje działalność gospodarczą, pomoc przyznaje się: a) zgodnie z art. 19a albo art. 19b rozporządzenia GBER, b) jeżeli podmiot ten prowadzi mikroprzedsiębiorstwo albo małe przedsiębiorstwo, c) jeżeli warunki przyznania pomocy są spełnione przez wszystkich wspólników spółki, w przypadku gdy operacja będzie realizowana w ramach wykonywania działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej. 3) Pomoc może być przyznana następcy prawnemu beneficjenta lub nabywcy gospodarstwa/przedsiębiorstwa lub jego części, 4) w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia WOPP wnioskodawca wykonywał łącznie co najmniej przez 365 dni działalność gospodarczą, do której stosuje się Prawo przedsiębiorców, oraz nadal wykonuje tę działalność. Zachęcamy do śledzenia naszej strony https://www.ziemiabielska.pl/oraz profilu na https://www.facebook.com/ziemia.bielska Szczegóły wkrótce.

11 grudnia 2024

Apel Lokalnej Grupy Rybackiej Bielska Kraina

Lokalna Grupa Rybacka Bielska Kraina jako stowarzyszenie rybaków zachęca do zakupu i konsumpcji ryb z gospodarstw rybackich z gmin: Bestwina, Czechowice-Dziedzice, Jasienica, Jaworze i Wilamowice. Gospodarstwa rybackie z terenu Bielskiej Krainy gwarantują świeżość i najwyższą jakość swoich produktów. Bliższe informacje wraz z bazą punktów sprzedaży ryb znajdą Państwo na stronie: https://www.bielskakraina.pl/aktualnosci/art-baza-punktow-sprzedazy-ryb-z-obszaru-lgr-bielska-kraina-2024-r-,282 Wspierajmy lokalnych producentów!

06 grudnia 2024

Od 1 grudnia 2024 r. nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego informuje, że od 1 grudnia 2024 r. zmieniają się kwoty miesięcznego przychodu powodujące zmniejszanie lub zawieszanie świadczeń emerytalno-rentowych.  Od 1 grudnia 2024 r. kwoty przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty wynoszą odpowiednio: 70% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, tj. 5 713 zł 20 gr, 130% tego wynagrodzenia, tj. 10 610 zł 20 gr. Nowe kwoty miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty ogłosił komunikatem z dnia 18 listopada 2024 r. Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w związku z ogłoszeniem przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za III kwartał 2024 r. (8 161 zł 62 gr).   Podstawa prawna Komunikat Prezesa GUS z dnia 13 listopada 2024 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w trzecim kwartale  2024 r. /M.P. z dnia 13 listopada 2024 r. poz. 971/. Komunikat Prezesa ZUS z dnia 18 listopada 2024 r. w sprawie kwot przychodu odpowiadających 70% i 130%  przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłoszonego za III kwartał 2024 r. stosowanych przy zmniejszaniu  albo zawieszaniu emerytur i rent /M.P. z dnia 21 listopada 2024 r. poz. 980/

06 grudnia 2024

Przestrzeganie zapisów „uchwały antysmogowej”

Przypominamy, że od dnia 1 września 2017 r. na terenie województwa śląskiego obowiązuje Uchwała nr V/36/1/2017 Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 7 kwietnia 2017 r., tzw. „uchwała antysmogowa”, która wprowadza na obszarze naszego województwa ograniczenia w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw. Zgodnie z jej zapisami instalacje niespełniające wymagań, których eksploatacja rozpoczęła się przed 1 września 2017 oraz nieposiadające tabliczki znamionowej, powinny zostać wymienione w terminie do 31 grudnia 2021 r. Wobec powyższego informujemy, że na podstawie deklaracji złożonych do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) tut. urząd będzie prowadził kontrolę w zakresie przestrzegania zapisów „uchwały antysmogowej” poprzez weryfikację wskazanych źródeł ciepła. Nadmienić należy, że obowiązek złożenia deklaracji do CEEB wynika z ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) to  jeden z  elementów tzw. Zintegrowanego Systemu Ograniczania Niskiej Emisji (ZONE), który powstaje w  Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego. Jej celem jest poprawa jakości powietrza, walka ze smogiem oraz pomoc w wymianie tzw. „kopciuchów". Przypominamy również, że w przypadku zainstalowania nowego źródła ciepła konieczne jest złożenie nowej deklaracji. Ponadto informujemy, że w sezonie grzewczym 2024/2025 na terenie naszej gminy prowadzone będą badania niskiej emisji za pomocą bezzałogowego statku powietrznego (drona). Upoważnieni pracownicy Urzędu Gminy Jaworze będą przeprowadzać kontrole gospodarstw domowych w zakresie realizacji postanowień określonych w uchwale antysmogowej. Podczas kontroli pracownicy sprawdzą kocioł, używany opał, mogą pobrać próbki popiołu oraz mogą poprosić o okazanie dokumentów dotyczących stosowanego opału. Niestosowanie się do tych zasad może skutkować nałożeniem kary grzywny.