19 lutego 2025
Z dumą informujemy, że Oliwia Gabrych, uczennica Szkoły Podstawowej nr 1 w Jaworzu, zdobyła złoty medal w akrobatyce powietrznej, zdobywając tytuł Mistrzyni Świata w kategorii solo Rising Stars poniżej 14 lat! Oliwia pokonała ponad 30 startujących akrobatek, osiągając najwyższe miejsce podium. Ponadto, w duecie z Mileną Wojtas, zdobyła brązowy medal! To wielki sukces obu młodych, utalentowanych zawodniczek. Oliwia trenuje akrobatykę powietrzną od kilku lat. Specjalizuje się w akrobacjach na wysokościach, takich jak występy na kole, rurce czy szarfach. Jej pasja i determinacja doprowadziły ją do kolejnych, imponujących osiągnięć. W ubiegłym roku, w Pucharze Świata w Bolonii, zdobyła srebrny medal, co pozwoliło jej awansować do tegorocznych zawodów już w kategorii profesjonalistów. W styczniu 2024 roku Oliwia brała udział w międzynarodowych zawodach CAHO w Pradze, gdzie zdobyła nagrodę za najlepszy ART oraz zajęła drugie miejsce za trudność wykonywanych elementów. Zaledwie kilka miesięcy później, w ogólnopolskich zawodach FLY THE SKY, Oliwia zajęła drugie miejsce w kategorii 10-13 lat. W lutym 2024 roku, podczas międzynarodowych zawodów AERIALEMOTION w Bratysławie, pokonała ponad 30 zawodniczek z różnych krajów, zdobywając złoty medal w kategorii KIDS do 12 lat. Po tych sukcesach przyszedł czas intensywnych treningów i obozów, w których Oliwia przygotowywała się do nowych wyzwań. Wzięła udział w Mistrzostwach Polski IPSF w Katowicach (kategoria SPORT do 14 lat) oraz Mistrzostwach Polski POSA we Wrocławiu (kategoria ART do 14 lat), gdzie pomimo ogromnej konkurencji, znalazła się w ścisłej czołówce. Na koniec 2024 roku Oliwia zdobyła kwalifikację na Puchar Świata w Bolonii, a początek roku 2025 przyniósł jej kolejne, niezapomniane sukcesy. W styczniu zdobyła brązowy medal w solo oraz srebro w duecie, a dwa tygodnie później, w Pucharze Świata w Bolonii, zdobyła złoto w kategorii solo, zostając Mistrzynią Świata! W duecie z Mileną zdobyły brązowy medal, co jest ogromnym osiągnięciem na jednej z najbardziej prestiżowych imprez sportowych na świecie. Dzięki tym wynikom, Oliwia uzyskała kwalifikację na kolejny Puchar Świata, zarówno solo, jak i w duecie, a także awansowała do najwyższej kategorii ELITE. Jej sukcesy są nie tylko dowodem na ogromny talent, ale również na wytrwałość i ciężką pracę, jaką Oliwia wkłada w każdy trening. Przed jaworzanką kolejne wyzwania – już w marcu zaprezentuje swoje umiejętności w Bratysławie, Budapeszcie oraz na międzynarodowych zawodach w Polsce. Oliwia planuje także rozpocząć starty na szarfach, co z pewnością doda nowych wyzwań do jej akrobatycznej kariery. Już teraz trzymamy kciuki za kolejne starty i życzymy Oliwii dalszych, spektakularnych osiągnięć na międzynarodowych zawodach! Autorem zdjęć jest Agnieszka Gabrych.
Czytaj więcej
17 lutego 2025
W sobotę, 15 lutego 2025 roku, o godzinie 17:00, w Kościele Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Jaworzu odbył się wyjątkowy koncert karnawałowo-walentynkowy w wykonaniu Orkiestry Dętej Glorieta. Zespół, pod dyrekcją Stanisława Sojki, od 22 lat działa w Ośrodku Promocji Gminy Jaworze, dostarczając mieszkańcom niezapomnianych doznań muzycznych. Wśród licznie zgromadzonych gości znaleźli się Anna Skotnicka-Nędzka – Wójt Gminy Jaworze, Wojciech Jaskuła – Zastępca Wójta, Radni oraz Proboszcz Parafii Ewangelicko-Augsburskiej, ks. Władysław Wantulok. Koncert rozpoczął utwór „Ułański Szyk”, po którym gości przywitała dyrektor Ośrodka Promocji Gminy Jaworze, Jolanta Witkowska. W programie koncertu znalazły się zarówno standardy muzyki rozrywkowej, jak i przeboje muzyki klasycznej oraz filmowej w niezapomnianych aranżacjach. Wśród wykonanych utworów były m.in.: „One Moment in Time” Whitney Houston „Zacznij od Bacha” Zbigniewa Wodeckiego „I Just Called to Say I Love You” Stevie'ego Wondera „Bella Ciao” „Africa” zespołu Toto „Gonna Fly Now” z filmu „Rocky” „Copacabana” „To All the Girls I've Loved Before” Julio Iglesiasa „Blue Night” Licznie zgromadzona publiczność miała okazję usłyszeć premierowe wykonanie utworu „La Storia”, który Orkiestra Dęta Glorieta pod batutą Stanisława Sojki wykonała pierwszy raz na koncercie. W repertuarze nie zabrakło również utworów klasycznych, takich jak walc „Tanz mit Johann Strauss” oraz kompozycje Franka Sinatry. Wybrzmiała także „Marta Polka”. Koncert zakończył „Radetzky Marsch”. Zachwycona widownia nagrodziła Orkiestrę Dętą Glorieta owacją na stojąco. Koncert zorganizowany przez Ośrodek Promocji Gminy Jaworze.
Czytaj więcej
17 lutego 2025
12 lutego 2025r. w Budynku pod Harendą w Jaworzu odbyło się Walne Zebranie Członków Spółki Wodnej Jasienica-Jaworze. Zadaniem Spółki Wodnej jest działanie służące utrzymaniu w dobrym stanie technicznym, istniejących urządzeń melioracji wodnych szczegółowych, czyli rowów otwartych wraz z powiązanym z nim systemem rurociągów drenarskich, poprzez ich konserwację oraz usuwanie powstałych awarii na sieci drenarskiej. Zebranie poprowadził Przewodniczący Rady Gminy Jasienica, sekretarz Gminnej Spółki Wodnej Jasienica-Jaworze Czesław Machalica. Na spotkaniu obecni byli także Bronisław Szalbot, Przewodniczący Zarządu oraz jego zastępca Zbigniew Putek. Z ramienia Gminy Jasienica był obecny Wójt Janusz Pierzyna, a z Jaworza Wójt Anna Skotnicka-Nędzka wraz z zastępcą Wojciechem Jaskułą. Na spotkaniu przedstawiono sprawozdanie z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz przedstawiono sprawozdanie rzeczowo-finansowe z działalności spółki za 2024 rok. Podczas zebrania przedstawiony został dokładny zakres, rozmiar, koszt wykonanych robót oraz źródło ich finansowania. Poddano pod głosowanie uchwałę dotyczącą wysokości składek członkowskich na rok 2025. Wysokość stawki zależy bezpośrednio od posiadanego areału. Składka w 2025 będzie wynosiła: - za działki o powierzchni nieprzekraczającej 1 hektara – 45 zł - za każdy następny rozpoczęty hektar – 22 zł Każda osoba odnosząca korzyść z działalności spółki wodnej powinna brać udział w jej finansowaniu. Dotyczy to nie tylko właścicieli działek na których znajdują się rowy melioracyjne czy systemy drenarskie, ale wszystkich których grunty znajdują się w zlewniach tych urządzeń melioracyjnych i są przez nie odwadniane. Przypominamy, że raz w tygodniu w budynku Urzędu Gminy Jaworze dyżuruje przedstawiciel Spółki Wodnej. Dyżury odbywają się w każdą środę w godzinach 10:00-12:00.
Czytaj więcej
14 lutego 2025
INFORMACJE OGÓLNE Potrzebujesz pomocy prawnika, doradcy, mediatora? Jesteś w trudnej życiowej sytuacji, na przykład potrzebujesz pomocy w: rozłożeniu długu na raty, w spłacie pożyczek „chwilówek”, masz kłopoty mieszkaniowe, grozi ci eksmisja, masz problemy pracownicze, z egzekucją alimentów, odziedziczyłeś długi, nie wiesz do jakiego urzędu pójść po pomoc, masz inne problemy związane ze sprawami życia codziennego? Skorzystaj z systemu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego lub nieodpłatnej mediacji. W naszym powiecie jest 7 punktów, w których nieodpłatnie będzie udzielana nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone poradnictwo obywatelskie przez adwokatów, radców prawnych a także przez organizacje pozarządowe, gdzie pomocy mogą udzielać adwokaci, radcy prawni, a także doradcy obywatelscy, doradcy podatkowi, absolwenci prawa legitymujący się odpowiednim doświadczeniem. W okresie pandemii oświadczenie, że nie jest w stanie ponieśćkosztów pomocy prawnej nie jest wymagane. Z racji tego, iż w skład Powiatu Bielskiego wchodzi 10 gmin. Lokalizacje siedzib punktów nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego znajdują się w 9 gminach powiatu, tak aby uprawniony do pomocy mieszkaniec mógł skorzystać z możliwości otrzymania porady jak najbliżej miejsca swojego zamieszkania. Dzięki współpracy z gminami z terenu Powiatu Bielskiego zostały przygotowane odpowiednio dostosowane pomieszczenia dla możliwości komfortowego załatwienia sprawy (wykaz planowanych dyżurów).Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się w punkcie w przeciętnym wymiarze 5 dni w tygodniu podczas dyżuru trwającego co najmniej 4 godziny dziennie, z wyłączeniem dni wolnych od pracy. Czas trwania dyżuru może ulec wydłużeniu do co najmniej 5 godzin dziennie we wszystkich punktach na obszarze powiatu w przypadku, gdy liczba osób uprawnionych, którym ma zostać udzielona nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, uniemożliwia sprawne umawianie terminów wizyt w punktach na obszarze danego powiatu. OPINIA PO UDZIELONEJ PORADZIE Osoby uprawnione mogą przekazać anonimowo opinię o udzielonej im poradzie – otrzymanej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczonym nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim. Wypełnienie przez osobę uprawnioną odpowiedniego formularza, w tym podanie numeru telefonu w celu zasięgnięcia dalszej opinii, jest dobrowolne. W karcie pomocy nie podaje się danych osobowych osoby uprawnionej, które mogą bezsprzecznie identyfikować osobę. Ponadto, opinia może być przekazywana przez osoby uprawnione poprzez wypełnienie ankiety w miejscu świadczenia pomocy lub przekazywana drogą elektroniczną bezpośrednio do urzędu starostwa powiatowego.Osoby ze szczególnymi potrzebami, o których mowa w art. ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, mogą przekazać opinię o udzielonej pomocy także listownie lub pod wskazanym numerem telefonu (33) 813-69-22. Osoba odbierająca opinię o udzielonej pomocy w formie telefonicznej przedstawia osobie uprawnionej treść pytań zawartych w ankiecie i możliwych do zaznaczenia odpowiedzi, a także zaznacza wybrane przez osobę uprawnioną odpowiedzi. Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują:- osobie uprawnionej, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej,- osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą innych osób w ciągu ostatniego roku,- sygnaliście, chcącemu dokonać zgłoszenia naruszenia prawa (od dnia 25 września 2024r.).1) Osoba uprawniona, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej (nie dotyczy sygnalistów).2) Osoba korzystająca z nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej dodatkowo składa oświadczenie o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku. Oświadczenie składa się osobie udzielającej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczącej nieodpłatne poradnictwo obywatelskie.W przypadku obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii albo wprowadzenia stanu nadzwyczajnego istnieje możliwość udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość lub poza punktem. POMOC PRAWNA JAKO POMOC DE MINIMIS – pomoc publiczna Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują również osobom fizycznym – prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającym innych osób w ciągu ostatniego roku. Pomoc ta jest pomocą de minimis. Podlega zatem regulacjom przewidzianym w ustawie z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.Podmiot ubiegający się o pomoc prawną przed uzyskaniem pomocy, wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy, powinien przedstawić:a) wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub w rybołówstwie, jakie otrzymał w ciągu ostatnich trzech lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie, orazb) informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis, dotyczące w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis. Po złożeniu wyżej wymienionych dokumentów należy dokonać rejestracji telefonicznej 510 940 323 – NOWY NUMER DO UMAWIANIA WIZYT (numer telefonu czynny w godzinach pracy starostwa od poniedziałku do środy 7:30-15:30, czwartek 7:30-17:00, piątek 7:30-14:00)Po udzielonej pomocy beneficjentowi zostanie wydane zaświadczenie stwierdzające, że udzielona pomoc publiczna jest pomocą de minimis. Informujemy, że:1) pomoc publiczna jest monitorowana i obejmuje gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji o udzielanej pomocy publicznej, w szczególności o jej rodzajach, formach i wielkości, oraz przestrzeganie krajowego limitu skumulowanej kwoty pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie,2) dane beneficjentów korzystających z pomocy są publikowane przez udostępnienie wymaganych danych na stronie internetowej Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA Nasi prawnicy udzielą Ci nieodpłatnej pomocy prawnej – między innymi w sytuacjach sporu z pracodawcą, spółdzielnią lub reklamacji w sklepie. Przygotują projekt potrzebnego pisma, w sprawach, które nie toczą się przed sądem. Jeżeli sprawa jest już w sądzie, to napiszą dla Ciebie projekt pisma o zwolnienie z kosztów sądowych, ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowo-administracyjnym. W przypadku stwierdzenia, że przedstawiony przez osobę uprawnioną problem nie może być rozwiązany w całości albo w części poprzez udzielenie nieodpłatnej pomocy prawnej, w szczególności stwierdzenia, że problem nie ma wyłącznie charakteru prawnego, adwokat lub radca prawny informują osobę uprawnioną o możliwościach uzyskania innej stosownej pomocy w jednostkach nieodpłatnego poradnictwa, wskazanych na liście sporządzanej przez starostę. NIEODPŁATNE PORADNICTWO OBYWATELSKIE Prawnicy służą także nieodpłatną poradą obywatelską. Zaproponują pomoc dostosowaną do Twojej sytuacji. Będą Cię wspierać w rozwiązaniu problemu. Wskażą przysługujące Ci prawa i spoczywające na Tobie obowiązki. Gdy będzie potrzeba prawnicy sporządzą wspólnie z Tobą plan działania i pomogą w jego realizacji. NIEODPŁATNA MEDIACJA W Powiecie Bielskim istnieje możliwość zorganizowania spotkania mediacyjnego od poniedziałku do piątku w każdym z punktów. Jeżeli jesteś w sporze i szukasz porozumienia – skorzystaj z nieodpłatnej mediacji. Mediator przeprowadzi rozmowę pomiędzy Tobą a inną osobą, grupą osób lub instytucją (regulamin spotkania mediacyjnego).Informacje o możliwości skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów oraz korzyściach z tego wynikającychPozasądowe metody rozwiązywania sporów – to sposoby wyjścia z konfliktu, bez przenoszenia tego sporu na drogę sądową. Za zgodą obydwu stron neutralna osoba trzecia (niezależna instytucja) ― np. mediator, koncyliator albo arbiter ― pośredniczy w kontaktach między stronami:- umożliwia zbliżenie stanowisk stron (np. poprzez mediację),- proponuje rozwiązanie sporu (np. przez koncyliację),- rozstrzyga spór między nimi i narzuca rozwiązanie (np. w ramach arbitrażu).Alternatywne w stosunku do postępowania sądowego sposoby rozwiązywania sporów są zwykle tańsze, szybsze i prostsze. Jest to metoda tańsza, gdyż z reguły nie wiąże się z koniecznością ponoszenia opłat sądowych, wydatków na pełnomocników. Dopiero zatwierdzenie ugody przez Sąd wiąże się z koniecznością uiszczenia opłaty, ale znacznie niższej niż chociażby wpis od pozwu. Rozwiązanie to jest szybsze ze względu na długie terminyrozpatrywania sporów sądowych. Rozwiązywanie sporów w ten sposób jest też prostsze gdyż nie wymaga znajomości procedur sądowych i umiejętności formułowania stanowisk procesowych.Mediacja to sposób dojścia do porozumienia pomiędzy zwaśnionymi stronami przy pomocy neutralnej osoby trzeciej ― mediatora. Strony samodzielnie wypracowują ugodowe, najkorzystniejsze dla nich rozwiązanie. Wybrany przez nich mediator jedynie ułatwia kontakt i wspiera ich w komunikacji ― nie ustala kto ma rację i nie narzuca własnych rozwiązań. Korzystanie z mediacji jest dobrowolne – do jej podjęcia konieczna jest zgoda obu stron. Rozwiązanie sporu w ten sposób daje zwaśnionym stronom większą satysfakcję. Ostateczne rozstrzygniecie jest bowiem wspólnie wypracowane, a nie odgórnie narzucone przez Sąd.Nieodpłatna mediacja – jest dostępna zarówno w ramach nieodpłatnej pomocy prawnej, jak również w ramach świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Może być prowadzona pomiędzy stronami dążącymi do polubownego rozwiązania sporu. Stroną inicjującą przeprowadzenie nieodpłatnej mediacji może być wyłącznie osoba uprawniona. Druga strona nie musi być osobą uprawnioną – może to być przedsiębiorca, osoba fizyczna, pracodawca, kontrahent, sąsiad, członek rodziny itp. Nieodpłatna mediacja obejmuje:1)poinformowanie osoby uprawnionej o możliwościach skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji oraz korzyściach z tego wynikających;2) przygotowanie projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie mediacji;3) przygotowanie projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie karnej;4) przeprowadzenie mediacji;5) udzielenie pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem.Nieodpłatna mediacja nie obejmuje spraw, w których:• sąd lub inny organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub postępowania mediacyjnego,• zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc. Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej odbywa się według kolejności zgłoszeń, po telefonicznym umówieniu terminu wizyty pod numerem 510 940 323 – NOWY NUMER DO UMAWIANIA WIZYT 510 940 323 (numer telefonu czynny w godzinach pracy starostwa od poniedziałku do środy 7:30-15:30, czwartek 7:30-17:00, piątek 7:30-14:00) lub za pośrednictwem strony internetowej https://np.ms.gov.pl/zapisy.Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, może być udzielana nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwoobywatelskie, również przez zorganizowanie wizyty w miejscu zamieszkania tych osób lub w miejscu wyposażonym w urządzenie ułatwiające porozumiewanie się z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się, lub w miejscu, w którym zapewnia się możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego, lub w innym miejscu dostosowanym do potrzeb tych osób.Osoby wyżej wymienione zobowiązane są również do złożenia pisemnego oświadczenia, że nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, wraz ze wskazaniem okoliczności to uzasadniających oraz dostępnych tej osobie środków porozumiewania się na odległość.Oświadczenie składa się przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej – oryginał lub kopia oświadczenia powinny trafić przed udzieleniem porady drogą elektroniczną lub telefoniczną za pośrednictwem:• w wersji elektronicznej na adres e-mail: npp@bielsko.powiat.pl, lub• listownie na adres Starostwo Powiatowe ul. Piastowska 40, 43-300 Bielsko-Biała z opisem „Nieodpłatna Pomoc Prawna”, lub• za pośrednictwem członków rodziny albo innych osób upoważnionych przez osobę uprawnioną. do Starostwa Powiatowego w Bielsku-Białej pok.117 (I piętro) DYŻURY SPECJALISTYCZNE Istnieje możliwość skorzystania (za pomocą środków porozumiewania się na odległość) z dyżurów specjalistycznych uruchomionych na terenie całego kraju. Ministerstwo Sprawiedliwości udostępnia ogólnokrajową listę dyżurów specjalistycznych umożliwiających osobom fizycznym uzyskanie pomocy prawnej lub porady obywatelskiej niezależnie od miejsca zamieszkania. Aktualna lista dyżurów specjalistycznych znajduje się na stronie https://np.ms.gov.pl/aktualnosci/Komunikat,54. Więcej informacji na temat nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwaobywatelskiego można znaleźć na stronie https://darmowapomocprawna.ms.gov.pl
Czytaj więcej
13 lutego 2025
Ferie zimowe to dla dzieci i młodzieży wymarzony czas odpoczynku i relaksu. To chwile, które pozwalają na oderwanie się od codziennych obowiązków szkolnych, spędzenie czasu na świeżym powietrzu oraz na wspólnej zabawie z rówieśnikami. Jednak aby ten czas upłynął w radości i bezpieczeństwie, Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Katowicach zainicjowała akcję „Bezpieczne ferie zimowe 2025”. Celem tej kampanii jest przypomnienie o podstawowych zasadach, które zapewnią dzieciom bezpieczny wypoczynek. Podstawowe zasady bezpieczeństwa podczas ferii zimowych Dbajmy o higienę Podstawą zdrowia i bezpieczeństwa w czasie ferii jest przestrzeganie zasad higieny. Regularne mycie rąk, dbanie o czystość ciała i odzieży to nie tylko sposób na uniknięcie chorób, ale także na zapobieganie rozprzestrzenianiu się wirusów. Aktywny odpoczynek Zimowe ferie to doskonała okazja do aktywnego wypoczynku. Zjazdy na nartach, łyżwach czy po prostu zabawa na świeżym powietrzu to świetny sposób na dotlenienie organizmu. Ważne jest, aby dzieci i młodzież uczestniczyły w takich formach aktywności, które będą dostosowane do ich umiejętności i kondycji fizycznej. Zachowanie zdrowego rozsądku podczas zabawy Wszystkie zabawy powinny odbywać się w bezpiecznych warunkach. Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek zimowej aktywności należy sprawdzić warunki atmosferyczne, a także odpowiednio przygotować się do zabawy. Warto pamiętać, że zbyt brawurowe szaleństwa mogą prowadzić do kontuzji. Unikanie używek Ferie zimowe to czas odpoczynku, ale również odpowiedzialności. Dzieci i młodzież nie powinny mieć styczności z alkoholem, narkotykami ani innymi substancjami, które mogą wpłynąć negatywnie na zdrowie i bezpieczeństwo. Bycie odpowiedzialnym za siebie i innych W czasie ferii każdy powinien pamiętać o odpowiedzialności, zarówno za siebie, jak i za swoich kolegów i koleżanki. Nie ufaj obcym Dzieci i młodzież powinny być zawsze czujne i nie ufać obcym osobom, które mogą próbować nawiązać z nimi kontakt. Noszenie odblasków Zimowe dni są krótkie, a wieczory ciemne, dlatego bardzo ważne jest, aby dzieci nosiły odblaskowe elementy na ubraniach czy plecakach. Dzięki temu są bardziej widoczne dla kierowców. Akcja „Bezpieczne ferie zimowe 2025” ma na celu nie tylko przypomnienie tych zasad, ale również uświadomienie wszystkich o tym, jak ważne jest przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa. Zapraszamy do pobrania broszury przygotowanej przez organizatora akcji -
Czytaj więcej
11 lutego 2025
W pierwszą sobotę 2025 roku na Hali Sportowej w Jaworzu rozpoczęła się Jaworzańska Liga Futsalu Juniorów do 19. roku życia. Rozgrywki, które cieszyły się dużym zainteresowaniem, trwały przez pięć emocjonujących weekendów. Zawody odbywały się pod patronatem Wójta Gminy Jaworze Anny Skotnickiej-Nędzki, a uczestnicy rywalizowali o prestiżowy Puchar Wójta. Udział drużyn i przebieg rozgrywek W tegorocznej edycji ligi wzięło udział sześć drużyn: LKS Bestwina, LKS Zapora Wapienica, KS Międzyrzecze, połączony zespół MOW Jaworze i Parafia Opatrzności Bożej w Jaworzu, oraz dwie drużyny GKS Czarni Jaworze. Mecze rozgrywane były systemem ligowym, a każda z drużyn walczyła o jak najlepsze miejsce w tabeli. I i II runda – początek emocji Zmagania rozpoczęły się od pierwszej rundy, która odbyła się 3 stycznia 2025 roku. W pierwszym meczu GKS Czarni Jaworze II pokonali LKS Bestwina 8:4, a w drugim GKS Czarni Jaworze I zwyciężyli z drużyną MOW/Parafia Jaworze 7:2. Mecz Zapora Wapienica kontra KS Międzyrzecze został przełożony. Tydzień później rozegrano pełną drugą kolejkę, która przyniosła kolejne emocjonujące wyniki. GKS Czarni Jaworze II zwyciężyli z LKS Zapora Wapienica 7:3, GKS Czarni Jaworze I pokonali KS Międzyrzecze 8:1, a LKS Bestwina ulegli MOW/Parafia Jaworze 3:9. Po dwóch kolejkach sytuacja w tabeli zaczynała się klarować, a GKS Czarni Jaworze II i I uplasowali się na czołowych miejscach. Trzecia i czwarta kolejka – wzrost napięcia Trzecia kolejka, która odbyła się 17 stycznia, dostarczyła wielu emocji. KS Międzyrzecze pokonało LKS Bestwina 3:1, a w meczu Czarnych Jaworze I z Czarnymi Jaworze II po zaciętej walce "jedynka" wygrała 5:4. W ostatnim spotkaniu LKS Zapora Wapienica pokonała MOW/Parafia Jaworze 11:4. Tabela po trzech kolejkach wyglądała następująco: GKS Czarni Jaworze I – 9 pkt GKS Czarni Jaworze II – 6 pkt KS Międzyrzecze – 3 pkt LKS Zapora Wapienica – 3 pkt LKS Bestwina – 3 pkt MOW/Parafia Jaworze – 0 pkt Czwórka najlepszych drużyn była coraz bliżej upragnionych medali, a tabela wskazywała na wyrównaną rywalizację. Kolejne mecze przyniosły przełomowe momenty, w których GKS Czarni Jaworze I wykazali się świetną formą, pokonując LKS Bestwina 5:2, a GKS Czarni Jaworze II wygrali 6:2 z MOW/Parafia Jaworze. Z kolei w meczu MOW/Parafia Jaworze z KS Międzyrzecze, po pasjonującej grze, gospodarze zwyciężyli 7:6. Ostatnia kolejka – decydujące starcia Ostatnia seria gier odbyła się 8 lutego 2025 roku, gdzie doszło do ostatecznych rozstrzygnięć. Pierwsze spotkanie, pomiędzy LKS Bestwina a LKS Zapora Wapienica, zakończyło się remisem 8:8 – jedynym remisem w całych rozgrywkach, co świadczyło o niesamowitej walce obu drużyn. GKS Czarni Jaworze I pokonali KS Międzyrzecze 6:2, a GKS Czarni Jaworze II odnieśli podobny wynik, pokonując MOW/Parafia Jaworze 6:2. Niestety, mecz zaległy LKS Zapora Wapienica kontra KS Międzyrzecze nie odbył się. W końcowej tabeli, GKS Czarni Jaworze I zdobyli pierwsze miejsce z 15 punktami, wyprzedzając GKS Czarni Jaworze II (12 punktów) i KS Międzyrzecze (6 punktów). Najlepsi zawodnicy i podsumowanie Na koniec rozgrywek wyróżniono najlepszych strzelców, a wśród nich znalazł się Aleksander Derengowski z Czarnych Jaworze, który zdobył 16 bramek, Piotr Babiński z Zapory Wapienica z 11 golami oraz Marcin Michalak z LKS Bestwina (7 bramek). Wszystkie drużyny otrzymały puchary, a zawodnicy medale, zaś najlepsi strzelcy zostali wyróżnieni pamiątkowymi statuetkami. Jaworzańska Liga Futsalu Juniorów 2025 była pełna emocji i zaciętej rywalizacji. Była to zasługa wszystkich drużyn, zawodników, trenerów oraz sędziów. Dzięki tej inicjatywie młodzi piłkarze mieli okazję do wykazania się swoimi umiejętnościami, a kibice mogli cieszyć się znakomitą futsalową zabawą. W przyszłym roku możemy spodziewać się kolejnych emocjonujących zmagań w tej lidze! Fotorelacja: Artur Mazur, Gmina Jaworze
Czytaj więcej
11 lutego 2025
Okres zimowy dla fundacji, która promuje łucznictwo głównie terenowe to czas podsumowań, analizy doświadczeń i treningów halowych. Jako młoda fundacja wpadliśmy jednak na pomysł, aby zaktywizować łuczników z naszego regionu także w bardziej wymagających warunkach pogodowych. Tak powstał pomysł organizacji Pucharu Błatniej. Puchar składał się z trzech rund, które odbyły się w trzech następujących po sobie miesiącach. 07 grudzień 2024 - nasz parkour w Jaworzu przy ul. Kalwaria, 04 styczeń 2025 las wynajęty od Lasów Państwowych za hotelem Jawor oraz III runda, a zarazem finał na terenach Zamku w Grodźcu Śląskim. Każda kolejna runda przyciągała coraz więcej łuczników i łuczniczek, co upewniło nas, że pomysł okazał się trafiony. Piękna aura i łaskawa zima dała nam możliwość przetestowania swoich możliwości w różnych warunkach pogodowych. Dwa dni przed II rundą nad hotelem Jawor spadło 30cm śniegu! Mieliśmy sporo problemów z wjazdem na leśny parking w poranek zawodów, ale dzięki naszym przyjaciołom i partnerom szybko udało się zorganizować sól drogową i odśnieżyć miejsca postojowe. Strzelaliśmy w kategoriach Hunter / Barebow / Traditional / Historical Bow / Longbow / Compound 1 pin / Compound min. 3pin oraz Olympic. Ogromnie nas cieszy, że odwiedziło nas ponad 10 młodych łuczników i łuczniczek w kategoriach U10/ U12/ U14 oraz Junior! Szczególne brawa dla Was! To był czas pełen przygód. Zapomnieć wystawić figury na stanowisku; przejść jednego dnia 20km, czy poczuć presję i oczekiwania związane z wysoko postawioną poprzeczką organizacyjną - to doświadczenia, które zostaną z nami na zawsze. Prezes Fundacji Lupus Silva Michał Łapiński https://www.facebook.com/fundacjalupussilva Link do relacji wideo z I rundy: https://fb.watch/xGJ43AZ71S/
Czytaj więcej
10 lutego 2025
W weekend 8-9 lutego odbyła się kolejna edycja Ultra Błatnia Charytatywnie – charytatywnego, zimowego biegu na Błatnią. W tym roku wydarzenie miało na celu pomoc w sfinansowaniu leczenia i rehabilitacji Kazika z Wilkowic. Kazik to dwuletni syn strażaka OSP z Bystrej, Dominika Sromka. U chłopca zdiagnozowano dystrofię mięśniową Duchenne’a. Terapia genowa w USA oraz leczenie tej choroby kosztują aż 16 milionów złotych. Wsparcia można było udzielić nie tylko poprzez wbiegnięcie lub wejście na Błatnią, ale także poprzez licytacje produktów darczyńców, wpłaty na konto bankowe oraz datki do puszek. Bieg Ultra Błatnia 24h polegał na zdobyciu Błatniej wyznaczoną przez organizatorów trasą jak największą liczbę razy w ciągu 24 godzin. Aby zostać uwzględnionym w klasyfikacji, należało zdobyć szczyt co najmniej raz. Zwycięzcami w kategoriach mężczyzn i kobiet zostali uczestnicy, którzy zdobyli szczyt najwięcej razy. Start zaplanowano na godzinę 12:00, 8 lutego, spod wiaty przy żółtym szlaku. Już od godziny 11:00 można było odbierać pakiety startowe i numery, a przy okazji spotkać się, porozmawiać oraz zrobić pamiątkowe zdjęcia. Przez cały czas trwania biegu na strudzonych uczestników czekały napoje i poczęstunek: kiełbaski, kaszanka, smalec, ogórki kiszone, ciasta, owoce, dania wegetariańskie i wiele innych smakołyków. Zwycięzcami w kategorii mężczyzn zostali Marek Dudziak i Rafał Stronczyński, którzy zdobyli szczyt 12 razy w ciągu doby, co daje łącznie 108 km i ponad 10 tysięcy złotych dla Kazika. Trzecim najwytrwalszym jaworzaninem okazał się Krzysztof Wiencek, który zdobył szczyt 9 razy. Wśród kobiet triumfowała Anna Uczniak z imponującym wynikiem 14 wejść na szczyt. W biegu wzięła udział liczna grupa strażaków z OSP Jaworze. Razem z druhami z innych jednostek (około 50 osób) zdobyli szczyt dwukrotnie. Organizatorem akcji było Stowarzyszenie Ultra Błatnia Charytatywnie, a Gmina Jaworze przekazała organizatorom upominki dla zawodników. Fotografie: Tomasz Wysocki - fotografia, Tomasz Dura - fotografia
Czytaj więcej
10 lutego 2025
Z radością informujemy, że zespół tańca współczesnego ETIUDA, działający przy Ośrodku Promocji Gminy Jaworze odniósł wielki sukces, zdobywając I miejsce na Ogólnopolskich Jubileuszowych XX Zimowych Impresjach Tanecznych. To niezwykłe taneczne wydarzenie odbyło się 8 lutego 2025 r. w Bielsku-Białej pod patronatem Prezydenta Miasta Jarosława Klimaszewskiego. Organizatorem konkursu był Miejski Dom Kultury Bielsko-Biała – Dom Kultury w Hałcnowie. Występując w najstarszej kategorii wiekowej 16+, tancerki z zespołu ETIUDA zaprezentowały wyjątkowy układ pt. "Kwiaty upadłego miasta", stworzony przez znakomitą instruktorkę Marcelinę Suławę. Perfekcyjne wykonanie choreografii oraz ogromne zaangażowanie tancerek zapewniły zespołowi pierwsze miejsce na podium! W tegorocznych zmaganiach tanecznych wzięło udział 45 zespołów, co łącznie przełożyło się na 550 tancerzy rywalizujących o miano najlepszych. Poziom konkursu był niezwykle wysoki, a oceny dokonywało jury w składzie: Wiktoria Pawłowska – tancerka, choreografka, pedagog, Karol Pluszczewicz – doświadczony tancerz i instruktor, Paweł Tyszkiewicz – specjalista w dziedzinie tańca współczesnego. Sukces zespołu ETIUDA to efekt ciężkiej pracy, determinacji i pasji, dlatego pragniemy serdecznie podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do tego zwycięstwa. Największe gratulacje należą się oczywiście naszym utalentowanym tancerkom – za zaangażowanie, pasję i wyjątkową energię na scenie.
Czytaj więcej
07 lutego 2025
Szanowni Państwo, w trosce o zdrowie mieszkańców naszej gminy oraz ochronę środowiska informujemy, że działając zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, regularnie przeprowadzamy kontrole jakości powietrza m.in. z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, w tym dronów wyposażonych w czujniki pomiarowe. Kontrolerzy dbają o to, by we wdychanym przez nas powietrzu nie znalazły się szkodliwe związki chemiczne i pyły. Podstawą działania dronu jest analiza następujących związków chemicznych: Pył zawieszony PM 2.5, PM 10, C6H6 - benzen (LZO), CH2O - formaldehyd, SO2 - dwutlenek siarki, O3 - ozon, NO2 - dwutlenek azotu. Powyższe związki pozwalają na wskazanie miejsc, w których dochodzi do spalania i współspalania odpadów oraz paliw zabronionych w uchwałach antysmogowych, w tym butelek PET, materiałów PCV, lakierowanych desek, elementów tapicerki meblowej, biomasy roślinnej - w tym również mokrego drewna. Obecność pyłu zawieszonego informuje o spalaniu paliw stałych, wysokie wskazania pyłów PM 2,5 oraz PM 10 świadczą również o nieefektywnym spalaniu paliw stałych w przestarzałych urządzeniach grzewczych czy też niewłaściwej obsłudze kotła/pieca. W przypadku wykrycia anomalii (np. wskazujących na spalanie odpadów), pracownicy Urzędu Gminy, którzy posiadają odpowiednie upoważnienia oraz identyfikatory mogą przeprowadzić kontrolę, która może obejmować: Weryfikację urządzenia grzewczego zgodnie z wytycznymi Uchwały antysmogowej Kontrolę stanu opału oraz weryfikację dokumentacji zakupionego opału Pobranie próbek popiołu z pieca do analizy laboratoryjnej Nadmienić należy również, że kontrole w budynkach często przeprowadzane są w wyniku zgłoszeń mieszkańców, którzy informują tut. urząd o podejrzeniu nieprzestrzegania zapisów uchwały antysmogowej. Ponadto, w momencie otrzymania informacji z Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Katowicach o ryzyku wystąpienia przekroczenia poziomu informowania (100 µg/m3) dla pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu, tut. organ ma obowiązek przeprowadzenia kontroli na obszarze gminy. Tym samym, podczas przejazdu w terenie, w momencie podejrzenia nieprawidłowości, pracownicy przeprowadzają kontrolę. Przypominamy również, że w związku z ustawą o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (CEEB) każdy właściciel domu lub zarządca budynku ma obowiązek zgłosić do CEEB, z jakiego źródła ogrzewania korzysta. Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) to jeden z elementów tzw. Zintegrowanego Systemu Ograniczania Niskiej Emisji (ZONE), który powstaje w Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego. Jej celem jest poprawa jakości powietrza, walka ze smogiem oraz pomoc w wymianie tzw. „kopciuchów". Tym samym, tut. urząd prowadzi kontrolę w zakresie przestrzegania zapisów „uchwały antysmogowej” poprzez weryfikację wskazanych źródeł ciepła. Ponadto, w miesiącu styczniu przeprowadzono misje pomiarowe dronem podczas których skontrolowany został obszar 2,1 km2, co dało 89 sprawdzonych budynków. Dodatkowo, wyznaczono 10 budynków do szczegółowej kontroli dronem, której wyniki wskazały, że w piecach spalane jest prawidłowe paliwo. Informujemy również, że planowane są kolejne badania niskiej emisji za pomocą bezzałogowego statku powietrznego.
Czytaj więcej